De Geyter - Geschichte eines Liedes

Sonstiger Titel
Internationale
De Geyter - The Story of a Song

In seinem Film begibt sich Karlheinz Mund auf eine detektivische Zeitreise zu Pierre de Geyter, der das wahrscheinlich bekannteste Arbeiterlied, die "Internationale" komponiert hat. Karlheinz Mund zeigt ihn in seinem sozialen Umfeld anhand von Fotos, Notenblättern, Kollegen, Fabriken etc. in Lille. In dieser Stadt hat er für seinen Arbeitergesangsverein den Text (eines unbekannten Dichters) vertont.

In seinen Film hat Mund einen alten Filmausschnitt mit dem achtzigjährigen Komponisten montiert. Die Sequenz zeigt Pierre de Geyter, wie er von einem großen Auditorium sein Lied dirigiert.

• Karlheinz Mund
  • Günther Rücker
  • Werner Heydn
  • Werner Kohlert
  • Bernd Merten
  • Wolfgang Schoor

Kurzinhalt (Englisch)

All that is left to commemorate Pierre De Geyter, the composer of the "Internationale", are photos of him as an old man, a letter from his brother Adolphe, a few metres of film of his cow honours ceremonies and a tombstone engraved with the Hammer and Sickle in the Saint Denis cemetery in Paris.

Additional photographic documents and historical musical extracts, with a poetical text of Guenter Ruecker remember the former woodworker and the story of his melody, which was first allowed to claim his own at the age of 75.

(Source: Four Decades Of Film Art. DEFA Features Films, Children's Films, Documentary Films)