Darf ich Petruschka zu dir sagen?

Regie: Karl-Heinz Heymann, 91 Min., fa, Spielfilm
DEFA-Studio für Spielfilme, 1980 - 1981

Sonstiger Titel
Jahreszeiten
May I Call You Petrushka?
Premierendatum

Zum letzten Mal steht der Ballettsolist Peter auf der Bühne. Er ist 35 Jahre alt und beendet seine aktive Laufbahn als Tänzer. Anlaß für ihn zurückzuschauen: Er erinnert sich an das gemeinsame Leben mit Lotte, die ebenfalls Tänzerin ist. Am selben Opernhaus engagiert haben sie sich kennengelernt, geheiratet. ein Kind wurde geboren. Gemeinsam bangen sie nach Lottes schwerer Krankheit, ob sie wieder tanzen wird. Mit großem Talent und harter, bis an die psychische Leistungsgrenze gehender Arbeit brachten sie es zu internationalem Erfolg. Etwa ein Drittel des Films ist berühmten Ballettszenen vorbehalten, in denen die beiden Solisten ihr Können zeigen.

• Frank Bey
  • Werner Bergmann
  • Anneliese Hinze-Sokolowa
  • Roland Gawlik (Tänzer)
  • Traudl Kulikowsky (Tänzerin)
  • Hans-Dieter Scheibler (Choreograph)
  • Heidemarie Schneider (Freundin)
  • Hanne Wandtke (Tänzerin)
  • Wolfgang Winkler (Arzt)
  • Jean Weidt (Bühnenpförtner)
  • Kurt Tauchmann (Maskenbildner)
  • Harald Wandtke (Tänzer)
  • Bernd Storch (Tänzer)
  • Frank Ciazynski (Tänzer)
  • Hannelore Bey (Lotte)
  • Frank Bey (Peter)
  • Christine Harbort (Melkerin)
  • Peter Jahoda (Tänzer)
  • Roman Kaminski (Junger Mann)
  • Roland Helia
Szenarium
  • Frank Bey
  • Peter Wilde
  • Dorothea Richter
  • Gerhard Rosenfeld
Ton
  • Günter Witt
Musikinterpret
  • DEFA-Sinfonieorchester
  • Dirigenten: Karel Ancerl, Jean Fournet, Winfried Müller, Manfred Rosenberg, Joachim Willert
  • Günther-Fischer-Sextett (Musikgruppe)
  • Orchester der Komischen Oper Berlin
  • Tschechische Philharmonie
  • Eleonore Kleiber
  • Klaus Friedrich
  • Britta Kersten
  • Peter Kuhnert
  • Liane Wilk
  • Christa Köfer
  • Ursula Werner

Kurzinhalt (English)

It’s a climactic day in the life of Peter, a 23-year-old dancer, whose performance this evening is to bet he last of his career. For the last time, he is seated in his dressing room, is being made-up, goes on stage, experiences absolute physical exhaustion, savors the joy derived from his success as a performer and the audience’s applause; and finally, Peter is overcome with the feeling of sadness that his beloved profession has now come to an end.

In areflective mood, Peter now reminisces: he thinks about his first engagement and how he suffered from loneliness until he met Lotte. Peter reflects on their life together: it was not only their shared love that welded them together, but also their mutual professions as dancers. They had a child, and then Lotte fell ill. Peter was greatly worried - and, indeed, there was much to be concerned about: not only the health of his beloved Lotte caused him worry, but it was questionable whether Lotte would ever be able to dance again.

Source: PROGRESS Film-Verleih

Questa è l'ultima esibizione per Peter - ha raggiunto i 35 anni e deve interrompere la sua carriera da ballerino solista. Riguardando al passato si ricorda della vita assieme a Lotte, la ballerina conosciuta al teatro dell'opera divenuta sua moglie e la madre di suo figlio. Grazie al talento e al grande impegno fisico e psichico i due hanno saputo ritornare al successo internazionale anche dopo la grave malattia di Lotte. Un terzo del film ripropone famosi stacchi di danza in cui i due ballerini dimostrano la loro bravura. (Italienisch)