Der Dieb von San Marengo

Regie: Günter Reisch, sw, Spielfilm
DEFA-Studio für Spielfilme, 1963

Sonstiger Titel
Das Stacheltier - Der Dieb von San Marengo - ein DEFA-Musicallo; Tote Diebe singen nicht; Das Film-Magazin Nr. 4, Teil 1; Das DEFA-Magazin
Premierendatum

Im Badeort San Marengo, der im Schatten der berühmten Bäder an der Côte d’Azur steht, macht der Meisterdieb Césare Giovanini seinem Ruf alle Ehre. Sehr zur Freude der bestohlenen Geschäftsleute, die mit ihren hohen Versicherungspolicen am Ende noch Gewinn herausschlagen. Als Giovanini geschnappt wird, sorgen sie für beste Unterbringung im Gefängnis mit allem Komfort, einschließlich Damenbesuchen. Dafür muß er nachts unter Polizeiaufsicht seinem Gewerbe weiter nachgehen. Eines Tages wird es ihm zu bunt, und er flieht. Es dauert aber nicht lange, da haben ihn die Verfolger eingeholt: mit dem Angebot für einen lukrativen Aufsichtsratsposten.

• Günter Reisch
  • Maurycy Janowski
  • Günter Prodöhl
  • Günter Reisch
  • Otto Merz
  • Lena Neumann
  • Horst Drinda (Cesare Giovanini)
  • Kurt Rackelmann (Carlo Leporello, Giovaninis Gehilfe)
  • Wolf Kaiser (Präfekt)
  • Valentina Thielová (Präfektin)
  • Helga Piur (Viola)
  • Günter Rüger (Ratte)
  • Nico Turoff (Bulldogge)
  • Gerd E. Schäfer (Regisseur)
  • Vera Oelschlegel (Regie-Assistentin)
  • Siegfried Weiß (Syndikus der Hohlkörper A. G.)
  • Fred Kötteritzsch (Bürgermeister)
  • Peter Kiwitt (Juwelier)
  • Arthur Jopp (Hotelier)
  • Hans Knötzsch (1. Stadtkämmerer)
  • Willi Schrade (Umberto, Violas Bruder)
  • Bodo Schmidt
  • Horst Seemann
  • Hans-Jörg Mirr
  • Maurycy Janowski
  • Andre Asriel
Musikinterpret
  • Maria Alexander
  • Ruth Asmus
  • Leo de Beer
  • DEFA-Sinfonieorchester (Leitung: Karl-Ernst Sasse)
  • Enzo-Trio (Musikgruppe)
  • Ehm (Leiter) Kurzweg
  • Jörg Neumann
  • Sylvia Pawlik
  • Rundfunk-Chor Leipzig
  • Rundfunkchor Berlin
  • Gerhard Schabowski
  • Alfred Schmidt
  • Rainer Süß
  • Rudolf (Leiter) Wünsche
  • Helga Scherff
  • Willi Gesche
  • Ruth Kwiatkowski
  • Karin Blasig
  • Heinz Wenzel

Kurzinhalt (English)

In San Marengo, a seaside resort on the Cote d’Azur - of course not as well-known as some other world-famous localities in the South of France - Cesare Giovanini makes a name for himself as a master burglar. To the delight of the businessman, Cesare completely strips their shops, their insurance policies being so high that those ransacked make stacks of money any case.

But one day the "burglar of San Marengo” gets caught. The local business community now sees to it that he gets royal treatment in prison: first-class luxury care and even "ladies” to visit him in his cell. And at night he carries on his burgling - under police supervision. For a while this deal works well. But then the rouge gets fed-up and vanishes. His stay out of prison does not last all that long. His pursuers catch up with him. He does not end up behind bars this time. On the contrary: he is offered a highly profitable post on a board of directors.

Source: PROGRESS Film-Verleih

A San Marengo, piccola località balneare della Costa Azzurra, Cesare Giovanini, ladro provetto, fa onore alla sua fama per la felicità degli uomini d'affari che si lasciano rimborsare da lucrative polizze assicurative. Finito in prigione, gli garantiscono la migliore delle sistemazioni, iperaccessoriata, con tanto di compagnia femminile. In compenso, nelle ore notturne e sotto la supervisione della polizia, Giovanini dovrà continuare a esercitare la propria professione. Stanco di obbedire, decide di fuggire, ma non arriva lontano. Raggiunto dagli inseguitori riceverà un'offerta lucrativa: un posto nel consiglio di vigilanza. (Italienisch)