Erscheinen Pflicht

Literarische Vorlage
Holtz-Baumert, Gerhard: "Erscheinen Pflicht", Erzählband
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa

Die 16jährige Oberschülerin Elisabeth ist als wohlbehütete Tochter eines etablierten Genossen und Kreisratsvorsitzenden aufgewachsen. Durch den plötzlichen Tod des Vaters wird sie aus ihrem gleichmäßigen Lebensrhythmus gerissen und sieht sich Wahrheiten ausgesetzt, die sie das Bild vom Vater, der für sie Vorbild ist, differenzierter betrachten lassen. Elisabeth findet heraus daß nicht alle ihn so positiv beurteilten, wie sie. Zum Beispiel Freund Stefan, der mit der Behandlung einer Eingabe nicht einverstanden war, oder der kompromißlose Lehrer Boltenhagen der seine Schwierigkeiten mit ihm hatte. Elisabeth geht den Widersprüchen nach und findet dabei zu einem neuen Selbstverständnis.

• Helmut Bergmann
  • Barbara Simon
  • Vivian Hanjohr (Elisabeth Haug)
  • Frank Nowak (Stefan Hanisch)
  • Lissy Tempelhof (Elvira Haug)
  • Peter Sodann (Boltenhagen)
  • Alfred Müller (Kratt)
  • Gudrun Ritter (Frau Hanisch)
  • Hans-Joachim Hegewald (Martin Haug, Elisabeths Vater)
  • Helmut Straßburger (Grabsteinmacher)
  • Uwe Kockisch (Ossi)
  • Simone von Zglinicki (Barbara)
  • Gert Gütschow (Schüttler)
  • Jens-Uwe Bogadtke (Bruder Peter)
  • Fritz Bartholdt (Der Alte)
  • Peter Schmitz
Szenarium
  • Heinz Röske
  • Anne Pfeuffer
  • Christian Steyer
Ton
  • Edgar Nitzsche
  • Elke Hersmann
  • Franziska Berger
  • Bernhard Schlums
Produktionsleitung
  • Erich Albrecht
  • Christa Köfer

Kurzinhalt (English)

Elizabeth, a young woman, grew up in a well-protected atmosphere. Hers was not a world of social problems or financial cares. Her parents are understanding partners, at all times prepared to answer Elizabeth's questions to herself and about life with circumspect. She is an open-minded young person - curious and unbiased. She is sixteen, goes to secondary school and things are really going well, not least because her father; a Party member;

occupies a privileged position.

But then the father suddenly dies. Elizabeth feels lonely and abandoned, all the more so because her brother has long since severed all ties with his father. Their ideas of life were worlds apart, making a separation inevitable. Even Stefan, Elizabeth's friend, as well as the uncompromising teacher; Boltenhagen, view her father with considerable criticism.

She learns how to confront opposing attitudes and to view her father model more discriminately. This makes her grow inside, and strengthens her independence - as well as her sense of duty.

Source: Progress Film-Verleih

Dopo l'improvvisa morte del padre, popolare attivista politico e presidente del consiglio comunale, Elisabeth, cresciuta fino a quel momento nella bambagia, si trova ad affrontare sola la vita. Le esperienze dell'amico Stefan e del professor Boltenhagen mettono in discussione la figura dell'amato genitore. Esaminando meglio queste contraddizioni, la ragazza giungerà a una nuova consapevolezza di sé. (Italienisch)