Jungfer, Sie gefällt mir

Literarische Vorlage
Kleist, Heinrich von: "Der zerbrochene Krug", Novelle
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa

1792 im Sächsischen. Dorfrichter Adam hat es auf Jungfer Ev abgesehen, und deshalb ist ihm der Schmied Ruprecht, der sie heiraten will, ein Dorn im Auge. Beim nächtlichen Fensterln wird er von Ruprecht überrascht, bekommt zwar von diesem einen Krug auf den Kopf, kann aber unerkannt entkommen. Evs Mutter verklagt Ruprecht wegen des zerbrochenen Krugs beim Richter Adam, der in arge Verlegenheit gerät. Trotz seiner Intrigen kommt die Wahrheit an den Tag. Justizrat Walter aus Dresden rettet das Ansehen der Obrigkeit und sperrt Ruprecht wegen Körperverletzung ein. Da er es aber auch auf Ev abgesehen hat, geht auf seinem Kopf ebenfalls ein Krug zu Bruch, während Adam von durchziehenden preußischen Soldaten als einstiger Dieb ihrer Regimentskasse wiedererkannt und festgesetzt wird.

• Günter Reisch
  • Jurek Becker
  • Günter Reisch
  • Otto Hanisch
  • Hildegard Conrad-Nöller
  • Wolfgang Kieling (Adam)
  • Monika Gabriel (Ev)
  • Jan Spitzer (Ruprecht)
  • Herbert Köfer (Hauptmann)
  • Joachim Zschocke (Wachtmeister Kroll)
  • Nico Turoff (Büttel)
  • Elsa Grube-Deister (Grete)
  • Rolf Hoppe (Reitender Bote)
  • Agnes Kraus (Liese)
  • Ingeborg Nass (Anabella, Frau Justizrat)
  • Horst Schulze (Justizrat Walter)
  • Otto-Erich Edenharter (Wirt)
  • Albert Garbe (Töpfermeister)
  • Rolf Ludwig (Schreiber Licht)
  • Marianne Wünscher (Marthe)
  • Wilhelm Burmeier (Perückenmacher)
  • Hans Lucke (Feldwebel)
  • Georgi Kissimow (Goldschmied)
  • Ursula Braun (Schwangere Bäuerin)
  • Paul Berndt (Soldat)
  • Horst Kube (Soldat)
  • Gertrud Brendler (Bäuerin Voss)
  • Renate Reinecke (Mädchen mit tiefem Ausschnitt)
  • Wolfgang Pampel (Junger Bauer)
  • Fredy Barten (Pastor)
  • Oskar Fritzler (General)
  • Hanna Georgi
  • Siegfried Kühn
  • Joachim Otto
  • Gerd Gericke
  • Wolfram Heicking
Ton
  • Günter Witt
  • Annemarie Rost
  • Bernhard Kalisch
  • Irmgard Lippmann
Produktionsleitung
  • Horst Dau
  • Horst Beeck
  • Herbert Kroiss
  • Peter Schlaak

Kurzinhalt (English)

The setting: a Saxon village in the late summer of 1792. Adam, the village judge, likes to play the big shot and bully It is especially young Ruprecht - who wants to marry the maiden Ev - he has it in for." Adam himself has cast an eye on her. One night he tries to climb into her small bedroom but his plan is thwarted by Ruprecht who smashes a jug over the judge's head. Marthe, Ev's mother.

wants to go to court on account of the jug - her precious piece. A trial ensues.

Ruprecht did not recognize the culprit and Marthe accuses him of the crime. Adam is to conduct the trial but he cannot find his wig and the bruises on his head cause him much embarrassment, especially since Walter. The Counsellor of Justice, has already arrived on the scene to observe the court session. Adam resorts to all kinds of tricks and ruses to silence Ev and to have Ruprecht enlisted into the army. The truth, however. is brought to light.

Finally, Walter intervenes and sentences Ruprecht to imprisonment on a charge of causing bodily harm. Walter himself, however, wants to equal Adam's caprices - but a repeat of events follows: the Counsellor of Justice gets his head knocked severely in Ev's room. A group of soldiers blow Adam's cover - he is unmasked as a thief and arrested. After a spell of turmoil and excitement, calm reigns again in the village and Ruprecht can now marry his Ev.

Source: Progress Film-Verleih

Adam, il giudice del villaggio, innamorato della giovane Ev, tenta una notte di sedurla, ma viene colpito con una brocca dal fabbro Ruprecht, anch'egli determinato a sposare la ragazza. La madre di Ev denuncia Ruprecht per averle rotto la brocca. Il consigliere di giustizia Walter, anch'egli innamorato della ragazza, lo fa rinchiudere in prigione, prima di essere a sua volta colpito da una brocca. Nel frattempo dei soldati prussiani riconoscono in Adam il ladro del tesoro del loro reggimento e lo arrestano. (Italienisch)