Karbid und Sauerampfer

Carbide And Sorrel
Premierendatum
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa
DVD: University of Massachusetts (UMASS) - DEFA Film Library / www.umass.edu/defa
Blu-ray: Goethe-Institut

Zu Kriegsende liegt auch die Dresdener Zigarrettenfabrik in Schutt und Asche. Obwohl Nichtraucher, blutet Kalle das Herz - schließlich war es seine Arbeitsstätte. Um sie wieder aufzubauen, braucht man vor allem Karbid zum Schweißen. Kalle hat eine Quelle in Wittenberge. Er macht sich auf den Weg dorthin und muß nun - mit sieben Fässern - zurück: per Anhalter. Das Abenteuer läßt sich gut an. Die symphatische Karla nimmt ihn ein Stück in ihrem Fuhrwerk mit. Am liebsten würde er bei ihr bleiben, aber die Pflicht treibt ihn weiter. Daß er zurückkommen wird, ist versprochen. Sein einziges Zahlungsmittel, Zigaretten, nimmt ihm ein LKW-Fahrer für eine kleine Wegstrecke ab. Bis er Dresden erreicht, muß er sich noch vom Verdacht der Plünderei reinwaschen, einen Schiffbruch überstehen, sich eines geschäftstüchtigen US-Offiziers und einer mannstollen Witwe entledigen. Zwei Fässer bringt er glücklich durch - genug für den Neuanfang.

• Frank Beyer
  • Frank Beyer
  • Hans Oliva
  • Günter Marczinkowsky
  • Hans-Jürgen Sasse
  • Hildegard Conrad
  • Erwin Geschonneck (Kalle)
  • Marita Böhme (Karla)
  • Manja Behrens (Clara)
  • Margot Busse (Karin)
  • Kurt Rackelmann (Riese)
  • Rudolf Asmus (Sänger)
  • Hans-Dieter Schlegel (amerikanischer Offizier)
  • Fred Delmare (Kutscher)
  • Bruno Carstens (Polizeikommissar)
  • Fred Ludwig (Ganove)
  • Günter Rüger (Mann mit Marmeladeneimer)
  • A. M. Presnezow (Sowjetischer Kommandant)
  • Leonid P. Swetlow (sowjetischer Offizier)
  • Fritz Diez (Arbeiter)
  • Jochen Thomas (LKW-Fahrer)
  • Hanna Rieger (Frau Riese)
  • Elsa Grube-Deister
  • Heinz Wenzel

• Prädikat (1963): wertvoll

Kurzinhalt (English)

In summer 1945, Karl Blucher; known as Kalle, a worker, sets out from Dresden for Wittenberge to try and procure carbide, which is desperately needed for re-starting production in a destroyed factory. It is not by chance that Kalle is the one to go: On the one hand, his brother-in-law works at the carbide plant in Wittenberge; on the other; Kalle is a vegetarian and so would definitely manage to get there without any food problems. He does get through to Wittenberge and could return to Dresden with seven drums of carbide, if only he had the required means of transport...

His return journey is quite an adventure. Kalle gets to know Karla, a young peasant woman, falls in love with her (and she with him), yet does not stay with her because his colleagues in Dresden are urgently waiting for the carbide. At one stage, Kalle is arrested by Soviet officers for alleged profiteering, and then released again. He foils US officers and manages to cover quite a stretch home in a military motor-boat. He escapes a man-crazy widow, a mined forest, a ship-wreck and many other calamities. Meanwhile, he takes up all sorts of odd jobs. Eventually, he goes back to Dresden with only two drums of carbide. Still, that will do for a new beginning.

However; there is no keeping Kalle at work with his colleagues: he is heading for Karla.

Source: Progress Film-Verleih

A Dresde, des ouvriers envoient leur collègue Kalle au nord chercher de l'équipement de soudure. Le transport du matériel à travers la zone d'occupation russe devient rapidement une odyssée hilarante. (Französisch: Cinéma GOETHE - "Rebelles pur la bonne cause - Le cinéma d'Allemagne de l'Est")

Finita la guerra, la fabbrica di sigarette di Dresda è ridotta a un cumulo di macerie. Kalle, dispiaciuto per il suo posto di lavoro, intende far ripartire l'impresa. A Wittenberge recupera sette barili di carburo, necessario per le saldature, ma dovrà riportarli a Dresda in autostop. La simpatica Karla lo carica per un tratto con sé. Kalle viaggerà poi con un camionista, dovrà scagionarsi dall'accusa di saccheggio, sopravvivere a un naufragio e liberarsi da un ufficiale americano e una vedova mangia uomini. Alla fine della sua avventura arriverà a Dresda con solo due barili di carburo - quanto basta per far ripartire l'impresa. (Italienisch)