Ware für Katalonien

Goods For Catalonia
Premierendatum
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa

In der Berliner S-Bahn wird eine alte Frau festgenommen, die ein Fernglas nach Westberlin schmuggeln wollte. In einer Laubenkolonie wird ein Ermordeter gefunden, der mit optischen Geräten geschoben hat. Das Dezernat für Optikschiebungen fahndet schon länger nach einer Schieberbande, und die Spuren beider Fälle führen die Beamten nun in die "Kant-Klause", Treffpunkt einer Bande, die wertvolle Geräte aus der DDR über Westberlin nach Spanien schmuggelt. Während Unterleutnant Schellenberg die Verflechtungen aufdeckt, befinden sich die Drahtzieher gerade in Spanien. Zu ihnen gehört Bob Georgi, der sich mit der ahnungslosen Ostberlinerin Marion verlobt, um sich ein Domizil für Geschäfte auf eigene Rechnung im Osten zu schaffen. Als die beiden aus Spanien zurückkommen, werden sie verhaftet. Dem Kriminalisten ist bei diesem Fall noch ein privater "Fang" gelungen: die aufmerksame Optik-Verkäuferin Sabine.

Filmtext: Ware für Katalonien. Nach dem gleichnamigen DEFA-Kriminalfilm von Lothar Creutz, Carl Andrießen, Richard Groschopp. Berlin: Henschelverlag 1959.

• Richard Groschopp
  • Carl Andriessen
  • Lothar Creutz
  • Richard Groschopp
  • Karl Drömmer
  • Eugen Klagemann
  • Helga Emmrich
  • Ivan Malré (Bob Georgi)
  • Eva-Maria Hagen (Marion Stöckel)
  • Hanna Rimkus (Sabine Falk)
  • Hartmut Reck (Unterleutnant Schellenberg)
  • Heinz-Dieter Knaup (Leutnant Hasselbach)
  • Fritz Diez (Hauptmann Germer)
  • Wilfried Ortmann (Hasso Teschendorf)
  • Loni Michelis (Johanna Stöckel)
  • Albert Garbe (Bachmann)
  • Gerhard Frei (Zement-Otto)
  • Herwart Grosse (Hauptmann Polland)
  • Carola Braunbock (Charlotte Gansauge)
  • Norbert Christian (Sigi)
  • Jean Brahn (Nappo)
  • Gerlind Ahnert (Angestellte bei Polland)
  • Erich Zander
  • Willi Brückner
  • Hans-Hendrik Wehding
  • Helga Scherff
  • Waltraut Pathenheimer

Kurzinhalt (Englisch)

Based on a true story: At the end of the 1950s, the production of optics in the German Democratic Republic has reached top quality and instigates interest in the West. When national demand rises strongly and at the same time the export to South America heavily decreases, the Volkspolizei - the GDR police force - starts to look into the case. Two seemingly unrelated cases are the starting point for the investigation by second lieutenant Schellenberg of the department for optics racketeering: An old woman who was arrested in the Berlin city railway for trying to smuggle a pair of binoculars to West Berlin, and a dead person in an area of allotments who was involved in obscure dealings with optical devices. Traces lead the inspectors to "Kant-Klause", a pub that turns out to be the meeting point of a gang that smuggles valuable devices from the GDR via West Berlin to Spain. Head of the gang is the unscrupulous Hasso Teschendorf, called "the Spaniard", who does not stop at murder to reach his goals. Although Teschendorf escapes them, the police are able to arrest the smuggler Bob Georgi, who is engaged to the unsuspecting East Berlin girl Marion. Schellenberg is also successful in his private life when he gets romantically involved with the helpful Sabine, a shop assistant for optics.

(Quelle: filmportal)

Su uno dei treni metropolitani di Berlino viene arrestata una signora perché voleva contrabbandare un binocolo all'ovest. Parallelamente, in una zona di appezzamenti coltivati, viene rinvenuto il corpo di una persona che trafficava apparecchiature ottiche. La polizia, che da tempo indagava su questi traffici illeciti, individua il punto d'incontro di una banda che esporta illecitamente preziose apparecchiature da Berlino est, attraverso Berlino ovest fino in Spagna, dove si trovano i mandanti. Bob Georgi, uno di loro, per assicurarsi un domicilio per i suoi sporchi affari, si è fidanzato con Marion, originaria di Berlino est. Rientrando in Germania i due vengono arrestati. (Italienisch)