Zille und ick

Literarische Vorlage
Wardetzky, Dieter; Rabenalt, Peter: "Der Maler von Berlin", Musical
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa

Zu Beginn unseres Jahrhunderts in Berlin, Heinrich Zille ist um die vierzig. Die Anstellung bei der Photographischen Gesellschaft, für die er seit dreißig Jahren arbeitet, ist ihm hinderlich. Er möchte lieber Tag und Nacht malen. Als er jedoch entlassen wird, ist das ein harter Schlag für ihn, er steht mittellos da. Er will sich mit den Armen seines Viertels solidarisieren, doch sie mögen den komischen Kauz nicht, der ständig mit Skizzenblock und Bleistift hinter ihnen her ist. Es dauert einige Zeit, bis sie merken, daß er es ehrlich meint. Eine besonders freundschaftliche Beziehung verbindet ihn mit der Hinterhofsängerin Jette, die aus dem Milieu heraus will, beim Tingeltangel unterkommt, von einem Fabrikantensohn verführt und sitzengelassen wird. Schließlich erkennt sie, daß der Schlafbursche Ede in der elterlichen Wohnung, der sie schon lange liebt, doch der Richtige ist.

• Werner Wolfgang Wallroth
  • Werner Wolfgang Wallroth
  • Wolfgang Braumann
  • Thea Richter
  • Kurt Nolze (Heinrich Zille)
  • Daniela Hoffmann (Jette Kramer)
  • Thomas Zieler (Ede Schmidt)
  • Doris Abeßer (Luise Kramer)
  • Helmut Schreiber (Diestelmeyer)
  • Harald Engelmann
  • Sigrid Meyer
Szenarium
  • Dieter Wardetzky
  • Erich Krüllke
  • Gerd Gericke
  • Peter Rabenalt
Musikinterpret
  • DEFA-Sinfonieorchester (Leitung: Manfred Rosenberg)
  • Mitglieder des Chores des Hans-Otto-Theaters Potsdanm unter Erich Lehnig
  • Pionierchor Omnibus Berlin unter Hugo Jahns
  • Singakademie Potsdam (Leitung: Horst Müller)
  • Solisten des Berliner Rundfunks
  • Barbara Braumann (geb. Müller)
  • Liddi Beyer
  • Peter Borgol
  • Karin Menzel
  • Margit Neufink
  • Klaus Petzold
  • Dieter Jaeger
  • Dietram Kleist

• Prädikat (1983): wertvoll

Kurzinhalt (English)

This film, set in Berlin at the start of our century, showcases Heinrich Zille, a painter, graphic artist and caricaturist whose greatest wish was to be able to paint Berlin by day and night. Zille didn't know it yet, but his wish was about to come true - after working at a photographie company for thirty years, Zille is discharged from his job, and now he finally has the time to paint all those characters who not only interest him but who also challenge his artistic capabilities.

Zille portrayed Jette, a Berlin court yard singer; who had to suffer many a defeat before her success as a singer on the stage of one of Berlin's garden restaurants. And then there was Jette's admirer, Ede, a bricklayer and committed social democrat, who inspired Zille to portray him in one of his paintings. Indeed, all the following Berlin characters:

F.W. König, an alleged theater director; Wanda Senfmilch, a pub owner; Olga, an aged prostitute, and Jette's mother, Luise Kramer; an organ-grinder - enticed Zille and consequently became subjects of his portraits. Zille lived with, argued with, and above all, much enjoyed his Berlin characters. Journeying ever deeper into "his milieu", Zille collected a storehouse of artistic experiences which finally led to his immortalization as "Papa Zille".

Source: Progress Film-Verleih

Heinrich Zille ha poco più di quarant'anni e già da trent'anni lavora per la Società Fotografica di Berlino, nonostante la pittura sia la sua vera passione. Licenziato in tronco, si ritrova improvvisamente senza mezzi e spera di solidarizzare con gli indigenti del suo quartiere. Ci vorrà un po' di tempo prima che loro imparino a fidarsi dello strano tipo che li rincorre sempre con una matita e un blocco da disegno. Un particolare rapporto d'amicizia è invece quello fra Zille e Jette, cantante amatoriale che si esibisce in un localino, dove viene prima sedotta e poi abbandonata dal figlio di un imprenditore. Anche per lei dovrà passare un po' di tempo prima che capisca che è Ede l'uomo giusto per lei. (Italienisch)