Movie Database

English Title
Apprehension
Premiere Date
Release Date (for Cinema)
Releases
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa
DVD: University of Massachusetts (UMASS) - DEFA Film Library / www.umass.edu/defa
DVD: Bundeszentrale für politische Bildung / Goethe-Institut
Film poster for "Die Beunruhigung"

Short Summary (English)

Inge Herold is in her mid-thirties, divorced and lives with her 15-year-old son. She is a psychologist and social worker and is involved with a married man. When Inge Herold learns that she possibly has breast cancer and has to got to hospital to undergo an operation the very next day, she is not only alarmed; she also starts to reflect upon her life.

Tensely awake and sensitized for matters of everyday life, she recognizes that she previously considered to be meaningful, is ultimately void of any sense. Her relationship with the married man is particularly on her mind. Constantly she reminds him of her need for independence. Now, however, she recognizes that this need is based on her inability to fully commit herself.

By questioning much of what has been important to her up to now, Inge Herold achieves a high level of sincerity towards herself.

Moreover, her son is very sympathetic in this situation. Although the anxiety remains, Inge Herold finds the strength to face illness with a strong will to live and to make some consistent decisions for her life.

(Source: PROGRESS Film-Verleih)

Film still for "Die Beunruhigung"

(Dir.: Lothar Warneke, 1981) Photography: Norbert Kuhröber

Film still for "Die Beunruhigung"

(Dir.: Lothar Warneke, 1981) Photography: Norbert Kuhröber

Film Crew

Director
  • Lothar Warneke
Script
  • Lothar Warneke
Camera
  • Thomas Plenert
Film Editing
  • Erika Lehmphul
Cast
  • Christine Schorn (Inge Herold)
  • Hermann Beyer (Dieter Schramm)
  • Lydia Billiet (Mitfahrerin in Straßenbahn)
  • Christoph Engel (Ehemann des Ehepaares in der Beratungsstelle)
  • Sina Fiedler (Ehefrau des Ehepaares in der Beratungsstelle)
  • Cox Habbema (Brigitte)
  • Jörg Herrmann (Fürsorger)
  • Jarmila Karlovská (Ältere Frau)
  • Ostara Körner (Ältere Frau in Beratungsstelle)
  • Mike Lepke (Mike)
  • Bärbel Loeper (junge Frau)
  • Wilfried Pucher (Joachim)
  • Horst Röseler (Arzt in Geschwulstklinik)
  • Traute Sense (Inges Mutter)
  • Helmut Schlegel (Psychiater)
  • Walfriede Schmitt (Richterin Katharina)
  • Steffie Spira (Ältere Dame im Café)
  • Ilka Wendel (Sekräterin von Inge)
  • Susanne Funk (Ines)
  • Norbert Kuhröber

Awards

• Prädikat (1981): wertvoll
  • 2. Nationales Spielfilmfestival der DDR Karl-Marx-Stadt (1982): Schauspielerpreis für weibliche Hauptrollle - Christine Schorn
  • 2. Nationales Spielfilmfestival der DDR Karl-Marx-Stadt (1982): Preis für eine weibliche Nebenrollle - Walfriede Schmitt
  • 2. Nationales Spielfilmfestival der DDR Karl-Marx-Stadt (1982): Preis für Schnitt - Erika Lehmphul
  • 2. Nationales Spielfilmfestival der DDR Karl-Marx-Stadt (1982): Preis für Regie - Lothar Warneke
  • 2. Nationales Spielfilmfestival der DDR Karl-Marx-Stadt (1982): Preis für Kamera - Thomas Plenert
  • 2. Nationales Spielfilmfestival der DDR Karl-Marx-Stadt (1982): Preis für Szenarium - Helga Schubert
  • 2. Nationales Spielfilmfestival der DDR Karl-Marx-Stadt (1982): "Großer Steiger" der Publikumsjury für den wirkungsvollsten Film

Short Summary (German)

Die Psychologin Inge Herold ist Mitte Dreißig, geschieden, hat einen 15jährigen Sohn und ein Verhältnis mit einem verheirateten Mann. Plötzlich erfährt sie, daß sie eine bösartige Geschwulst haben könnte und am nächsten Tag zur Operation muß. Diese Mitteilung veranlaßt sie, über ihr bisheriges Leben nachzudenken. Zur Angst vor der Diagnose kommt die Angst, ihr Leben vielleicht vertan zu haben. 24 Stunden unter enormer psychischer Anspannung lassen sie die Dinge deutlicher sehen, auch sich selbst. Sie trennt sich von dem verheirateten Joachim und ihrer Ausrede, unabhängig sein zu wollen. In ihrem Sohn Lutz [Mike] findet sie einen mitfühlenden Partner, der ihr Mut macht. Und sie bringt die Kraft zu einem Neubeginn auf - trotz ständiger Beunruhigung durch die Krankheit.

Filmtext: Die Beunruhigung. Filmszenarium von Helga Schubert. Berlin: Henschelverlag 1982

(Quelle: Das zweite Leben der Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992, S.490f.)

Short Summary (Other Languages)

Vingt-quatre heures de la vie d'une femme qui attend les résultats d'un examen médical. (Französisch: Cinémathèque française 2003)

Inge Herold lavora come psicologa in un consultorio, dove aiuta coppie di coniugi in crisi. Dopo un controllo medico di routine, Inge si ritrova lei questa volta seduta in sala d'aspetto, dall'altra parte della scrivania, disorientata e in cerca d'aiuto: le è stato diagnosticato un tumore al seno. Questa notizia la getta nello scompiglio, la diagnosi del cancro la avvicina d'un tratto pericolosamente alla morte. Dopo lo shock iniziale, trascorre le ultime ore prima del ricovero in modo per lei insolito. (Italienisch: Goethe-Institut Roma)

agree