Movie Database

English Title
Johannes Kepler
Premiere Date
Release Date (for Cinema)
Film poster for "Johannes Kepler"

Short Summary (English)

Europe, the year 1620: The well-known astronomer and mathematician Johannes Kepler, who teaches as a professor in Linz, receives the message that his mother is prosecuted as a witch in Württemberg. The truth behind the allegations is rather simple: His mother has been denunciated by a former friend after an argument with the authorities. Kepler tries desperately to convince the prosecutors of the absurdity of their allegations with rational arguments. But it is the time of the Thirty Years’ War, and the witch hunters utilize the loss of the Protestants in the battle of Prague to further fuel the mob’s temper. Finally, Kepler manages to save his mother from burning at the stake with the help of an old university friend who in the meantime joined the order of the Jesuits.

(Quelle: filmportal)

Film still for "Johannes Kepler"

(Dir.: Frank Vogel, 1974) Photography: Detlef Hertelt, Waltraut Pathenheimer

Film still for "Johannes Kepler"

(Dir.: Frank Vogel, 1974) Photography: Detlef Hertelt, Waltraut Pathenheimer

Film Crew

Director
  • Frank Vogel
Script
  • Frank Vogel
Camera
  • Otto Hanisch
Film Editing
  • Evelyn Carow
Cast
  • Reimar Johannes Baur (Johannes Kepler)
  • Trude Bechmann (Keplers Mutter)
  • Kurt Böwe (Tycho Brahe)
  • Karin Gregorek (Keplers Schwester Margarete)
  • Dieter Franke (Pfarrer Binder)
  • Katharina Thalbach (Ursula Haller)
  • Arno Wyzniewski (Vogt Aulber)
  • Martin Trettau (Pater Guldin)
  • Günter (auch: Günther) Grabbert (Gabelkofer)
  • Rolf Hoppe (Rudolf II.)
  • Manfred Zetzsche (Ernst von Köln)
  • Friedo Solter (Lucas Leyser)
  • Friedrich Richter (Mästlin)
  • Käthe Reichel (Frau Haller)
  • Eva-Maria Hagen (Reinboldin)
Assistant Director
  • Detlef Hertelt
  • Waltraut Pathenheimer

Short Summary (German)

Im Jahre 1620 reist der berühmte Astronom und Mathematiker Johannes Kepler, Hochschullehrer in Linz, nach Württemberg, um seine als Hexe angeklagte Mutter zu retten. Aufgrund einer Denunziation durch eine frühere Freundin, mit der sie sich zerstritten hat, wird ihr nun der Prozess gemacht. Zur selben Zeit, es herrscht der Dreißigjährige Krieg, verlieren die Protestanten bei Prag eine entscheidende Schlacht, was der Ankläger nutzt, die Pogromstimmung anzuheizen. Kepler versucht, Unterstützung bei der protestantischen Obrigkeit zu erhalten, die ihm jedoch verweigert wird. Ein Jesuit, ehemaliger Studienfreund Keplers, macht nun seinen Einfluss bei der Inquisition geltend. Das aussichtslos Scheinende gelingt nach langem Streit: Keplers Mutter kommt frei. Episoden des Kampfes Keplers für die Durchsetzung seiner wissenschaftlichen Erkenntnisse und Begegnungen mit anderen berühmten Persönlichkeiten, wie mit seinem Förderer Tycho Brahe, sind als Erinnerungen in die Handlung eingeflochten.

(Quelle: Das zweite Leben der Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992, S. 462)

Short Summary (Other Languages)

Nel 1620 Giovanni Keplero, noto astronomo e matematico, professore a Linz, si reca nel Württemberg per salvare sua madre, accusata da un'ex amica, con cui lo scienziato ha litigato, di stregoneria. Proprio in quel periodo, in piena Guerra dei Trent'Anni, i protestanti perdono un'importante battaglia nei pressi di Praga, contribuendo a un inasprimento della situazione. Keplero chiede dunque aiuto a un suo ex compagno di studi gesuita, che, dopo una lunga disputa con la Santa Inquisizione, riporta la madre in libertà. (Italienisch)

agree