Movie Database

English Title
The Solo Sailer
Premiere Date
Release Date (for Cinema)
Literary Source
Wolter, Christine: "Die Alleinseglerin", Roman
Releases
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa
Film poster for "Die Alleinseglerin"

Short Summary (English)

Christine, a young woman, has inherited a sailing-boat from her father whom she in fact hardly knew. Christine works on a commissioned research project at an institute. Financially, she is in a rather weak position as a divorced single parent with a son. She is at a loss to know what to do with the sailing-boat, hardly knowing how to sail to anyway. So she tries to sell the boat, however, not for less than its true value, but unfortunately fails to find someone to buy it.

Along comes winter, so Christine has to hang on to it fort he time being. But she puts the time to good use, doing up the boat to sell it really well some day. But the boat is only to be had at a price: Christine spends every single weekend giving it yet another good going-over: She becomes obsessive about it, in the process losing her boyfriend, neglecting her son and making a botch of her research work. Only Kutte, her good pal, who sometimesgives her a hand, can see what is behind Christine’s grim determination.

Source: PROGRESS Film-Verleih

Film still for "Die Alleinseglerin"

(Dir.: Herrmann Zschoche, 1987) Photography: Christa Köfer

Film still for "Die Alleinseglerin"

(Dir.: Herrmann Zschoche, 1987) Photography: Christa Köfer

Film Crew

Director
  • Herrmann Zschoche
Script
  • Herrmann Zschoche
Camera
  • Günter Jaeuthe
Film Editing
  • Monika Schindler (geb. Behrendt)
Cast
  • Gunter Schoß (Professor)
  • Achim Wolff (Klaus Lohmann)
  • Mathis Schrader (Kutte)
  • Fred Delmare (Krättke)
  • Lutz Riemann (Erwin)
  • Christa Löser (Frau Göpfert)
  • Barbara Dittus (Frau)
  • Bruno Carstens (Christines Vater)
  • Willi Schrade (Mazda-Mann)
  • Martin Trettau (Werftbesitzer)
  • Christina Powileit (Christine)
  • Johanna Schall (Veronika)
  • Manfred Gorr (Werner)
  • Götz Schubert (Georg)
  • Monika Lennartz (Frau des Vaters)
Assistant Director / Co-Director
  • Dorit Albrecht
Scenario
  • Regine Sylvester
Production Design
  • Paul Lehmann
Script Editor
  • Christel Gräf
Composer
  • Günther Fischer
Sound
  • Werner Dibowski
Costume Design
  • Helmut Pock
Make-Up
  • Jürgen Holzapfel
  • Irmela Holzapfel
DEFA Photography
  • Christa Köfer

Short Summary (German)

Eine junge Frau, Christine, erbt von ihrem Vater, zu dem sie kaum Kontakt hatte, ein Segelboot. Christine ist geschieden, hat einen Sohn, wenig Geld und ist mit ihrem Forschungsauftrag im Institut voll ausgelastet. Segeln kann sie kaum. Sie will das Boot verkaufen, doch nicht unter Wert, und so bleibt sie darauf sitzen. Nun muß sie es über den Winter behalten, will es auf Hochglanz bringen, um im Frühjahr einen neuen Verkaufsversuch zu starten. Der Arbeitsaufwand, den das Boot verlangt, ist riesig. Jedes Wochenende werkelt sie zäh und verbissen, vernachlässigt ihren Sohn, verliert den Freund, verpatzt ihre Forschungsarbeit. Verständnis für ihr Tun findet sie nicht, einzig Kumpel Kutte hilft zuweilen. Schließlich ist das Boot in Bestzustand, sie könnte es gut verkaufen. Doch nun will sie es behalten. Und sie segelt allein.

Short Summary (Other Languages)

Christine, una giovane donna, separata, con un figlio a carico, pochi soldi e un lavoro da ricercatrice, eredita dal padre una barca a vela. Non sapendo veleggiare, intende vendere l'imbarcazione, ma non sottoprezzo. Sfrutterà l'inverno per rimetterla a posto. Trascorre, così, ogni fine settimana sulla barca, trascurando il figlio, perdendo il compagno e facendo male il suo lavoro. Nessuno mostra comprensione per le sue fatiche, solo l'amico Kutte l'aiuta ogni tanto. Ora che la barca è come tornata nuova, Christine decide di tenerla e veleggiare in solitaria. (Italienisch)

agree