Insel der Schwäne

Literarische Vorlage
Pludra, Benno: "Insel der Schwäne", Roman
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa
DVD: University of Massachusetts (UMASS) - DEFA Film Library / www.umass.edu/defa
Filmplakat zu "Insel der Schwäne"

Der vierzehnjährige Stefan Kolbe zieht mit Mutter und Schwester aus einem idyllischen Dorf in das Neubaugebiet Berlin-Marzahn, wo sein Vater Bauarbeiter ist. Er muß sich in einer völlig neuen Umgebung und unter fremden Menschen zurechtfinden. Stefan lernt zwei Mädchen kennen, die ihn zu verführen suchen, gerät mit dem Hausmeister in Konflikt, der sich vor sozial Höherstehenden beugt und nach unten tritt. Mit dem ängstlichen Hubert schließt er Freundschaft, verteidigt ihn gegen die ständigen Demütigungen des älteren Schülers Windjacke und ermutigt ihn, sich selbst gegen dessen Terror zur Wehr zu setzen. Zwischen Stefan und Windjacke kommt es schließlich zu einem erbitterten Kampf, der tragisch endet: an einem Fahrstuhlschacht ...

Filmtext: Insel der Schwäne. In Ulrich Plenzdorf Filme 1. Rostock: Hinstorff Verlag 1986.

Filmstill zu "Insel der Schwäne"

(R: Herrmann Zschoche, 1982) Fotografin: Waltraut Pathenheimer

Filmstill zu "Insel der Schwäne"

(R: Herrmann Zschoche, 1982) Fotografin: Waltraut Pathenheimer

• Herrmann Zschoche
  • Ulrich Plenzdorf
  • Herrmann Zschoche
  • Günter Jaeuthe
  • Erika Lehmphul
  • Axel Bunke (Stefan)
  • Mathias Müller (Hubert)
  • Sven Martinek (Windjacke)
  • Britt Baumann (Rita)
  • Kerstin Reiseck (Anja)
  • Ursula Werner (Stefans Mutter)
  • Christian Grashof (Stefans Vater)
  • Monika Lennartz (Frau Meinelt)
  • Dietrich Körner (Bremer)
  • Fritz Marquardt (Angler)
  • Marga Legal (Windjackes Großmutter)
  • Ruth Kommerell (Stefans Großmutter)
  • Robert Trösch (Windjackes Großvater)
  • Heidemarie Wenzel (Huberts Mutter)
  • Peter Bause (Hausmeister der Schule)
  • Trude Brentina (Alte Frau im Fahrstuhl)
  • Wibke Hollersen (Sabine)
  • Uwe Kaatz (Tasso)
  • Ralf Baatz (Paris)
  • Sibylle Schönemann
Szenarium
  • Ulrich Plenzdorf
  • Harry Leupold
  • Gabriele Herzog
  • Peter Gotthardt
Ton
  • Günter Witt
  • Joachim Dittrich
  • Monika Heinrich
Produktionsleitung
  • Hans-Erich Busch
  • Waltraut Pathenheimer

Kurzinhalt (English)

To young Stefan, "Insel der Schwäne" (swan island) also meant his home village, his grandmother; who still lives there, and his friends. He was to take leave of all. His father, a construction worker in Berlin, plans to pick up the family later - mother, sister and Stefan. It is only a few hours' drive to their new home. Everything is unfamiliar, different and strange: the people, the school, the caretaker. Concrete and high-rise buildings are to be seen everywhere in this newly built-up area where Stefan now lives.

But soon the boy finds a friend. And when Hubert causes some flooding in the high-rise block by accident, Stefan unselfishly takes the blame and swallows the punishment as if it were nothing. Seemingly like a hero. Yet, Stefan is no hero. Nor does he go around bragging.

On the contrary, he deeply hates such behaviour. So he stands up to a senior pupil who bullies especially younger kids. "Windjacke" (wind-breaker) is a brutal character who knows how to act the "nice young boy" in front of grown-ups. Stefan fights against "Windjacke," especially after finding out how his good friend, Hubert is tormented by the young tyrant. Stefan nearly loses this dramatically staged fight, but, by asserting himself, he gains a sense of reality for his new home.

Source: Progress Film-Verleih

A quattordici anni Stefan Kolbe si trasferisce con la famiglia a Berlino-Marzahn, dove lavora suo padre. Mentre cerca di abituarsi al nuovo ambiente pieno di gente sconosciuta, l'adolescente incontra due ragazze, che cercano di sedurlo e si scontra con il bidello, deferente con i superiori e irrispettoso con gli altri. L'unico suo vero amico è il timoroso Hubert. Stefan lo difende dalle umiliazioni di Windjacke e gli insegna a difendersi. L'ennesimo scontro fra lui e Windjacke si conclude tragicamente nel vano di un ascensore. (Italienisch)