Die goldene Gans

Literarische Vorlage
Gebrüder Grimm: "Die goldene Gans", Märchen
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa
DVD: University of Massachusetts (UMASS) - DEFA Film Library / www.umass.edu/defa
Filmplakat zu "Die goldene Gans"

Klaus lebt mit seinen beiden faulen Brüdern in einer Schusterwerkstatt. Er muß alle Arbeit allein machen. Eines Tages trifft er beim Holzfällen im Wald eine alte Frau, die ihm seine Freundlichkeit mit einer goldenen Gans vergilt. Die hat eine besondere Eigenschaft: Alle Neugierigen, Neidischen, Habgierigen bleiben an ihr hängen. Auf seiner Wanderschaft sammelt Klaus so ein buntes Gefolge, selbst ein Müller mit seinem Esel ist klebengeblieben. In der nächsten Stadt bringt er damit die aus Langeweile in Schwermut verfallene Königstochter zum Lachen. Der König, der demjenigen seine Tochter als Lohn versprach, der dies schafft, stellt angesichts des armen Klaus neue Bedingungen. Klaus löst sie jedoch mit viel Geschick und bekommt die Königstochter.

Filmstill zu "Die goldene Gans"

(R: Siegfried Hartmann, 1964) Fotograf: Roland Dressel

Filmstill zu "Die goldene Gans"

(R: Siegfried Hartmann, 1964) Fotograf: Roland Dressel

• Siegfried Hartmann
  • Siegfried Hartmann
  • Günter Kaltofen
  • Karl Plintzner
  • Hildegard Conrad
  • Kaspar Eichel (Klaus)
  • Karin Ugowski (Prinzessin)
  • Uwe-Detlev Jessen (Kunz)
  • Peter Dommisch (Franz)
  • Heinz Scholz (König)
  • Gerd E. Schäfer (Hofgelehrter)
  • Katharina Lind (Lies)
  • Renate Usko (Gret)
  • Fritz Schlegel (Wirt)
  • Gerhard Rachold (Prinz Störenfried)
  • Jochen Thomas (Raufbold)
  • Joachim Fuchs (Schreihals)
  • Ralph Boettner (Hauptmann des Königs)
  • Walter E. Fuß (Reiter des Königs)
  • Fritz Decho (Graf Ohnewitz)
  • Hans-Jörg Mirr
  • Margot Beichler
  • Gudrun Rammler
  • Siegfried Bethmann
Ton
  • Gerhard Baumgarten
  • Ingeborg Wilfert
Produktionsleitung
  • Erich Kühne
  • Roland Dressel

• Kinderfilmfestival Gijon (1966): Preis

Kurzinhalt (English)

Klaus lives with his two brothers Kunz and Franz in a little village. Together; they ply their trade as cobblers in a small workshop. But the workload rests mainly on the shoulders of ill-treated Klaus. When Kunz and Franz go off into the forest to chop wood for fuel they run into an old woman who begs them for some wine and bread. Rudely and gruffly, they refuse her request and return home without any wood. Klaus then has to set out and he meets the old woman as well. He gladly offers her his frugal meal which is suddenly turned into pancakes and good wine. In addition, he receives a golden goose for his kindness. This fowl possesses a very special property: all those who are prying, nosy, envious and rapacious get stuck fast on it and glued to one another. On his subsequent journey, Klaus therefore collects a weird, motley following. This sight even makes the melancholy princess laugh. Whoever can make her laugh, the king has proclaimed, shall have her for his wife. But in view of the prospective bridegroom's poverty, the king sets Klaus new tasks. But he carries them out with much skill and even manages to disentangle the stuck-together human snake.

The king has no choice but to agree to the wedding. (Source: Progress Film-Verleih)

Grullo, il minore di tre figli, vive in una calzoleria con i fratelli sfaticati, che lo costringono a lavorare per tre. Un giorno, andato nel bosco a far legna, il ragazzo incontra una vecchietta, che per ringraziarlo della sua gentilezza, gli regala un'oca d'oro: tutti i ficcanaso, invidiosi e avidi, che toccano l'animale, rimangono appiccicati l’uno con l’altro. Lungo il suo cammino, Grullo raduna così una lunga fila di persone, costrette a corrergli dietro. Questo fa ridere la figlia di un Re, che la noia aveva reso malinconica. Nonostante il Re avesse promesso la figlia in sposa a chi l'avrebbe fatta ridere, per paura che un volgare ragazzetto gli porti via la figlia, pone altre condizioni. Grullo soddisfa anche queste e sposa la ragazza. (Italienisch)