Emilia Galotti

Literarische Vorlage
Lessing, Gotthold Ephraim: "Emilia Galotti", Schauspiel
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa

Der lüsterne, tyrannische Prinz von Guastalla verliebt sich in Emilia, die Tochter des Obersten Odoardo Galotti. Er beauftragt seinen Kammerherrn Marinelli, ihm Emilia zuzuführen und deren bevorstehende Hochzeit mit dem Grafen Appiani zu verhindern. Da eine Abschiebung des Grafen zu einer diplomatischen Mission nicht gelingt, läßt Marinelli die Hochzeitskutsche von Banditen überfallen. Appiani wird erschossen, Emilia und deren Mutter auf des Prinzen Lustschloß gebracht. Die Mutter kennt die Absicht des Prinzen und ahnt die Zusammenhänge. Der herbeigeeilte Vater erfährt sie von der Gräfin Orsina, der eifersüchtigen Geliebten des Prinzen. Er ist außer sich und will Emilia sofort mit nach Hause nehmen, was der Prinz zu verhindern weiß. Als Emilia allein mit dem Vater sprechen kann, bittet sie ihn, sie zu töten. Nicht aus Angst, daß man ihr Gewalt antut, sondern aus Scham davor, der Verführung des Prinzen zu erliegen. Odoardo ersticht die Tochter.

• Martin Hellberg
  • Martin Hellberg
  • Günter Eisinger
  • Lieselotte Johl
  • Karin Huebner (Emilia Galotti)
  • Gerhard Bienert (Odoardo Galotti)
  • Maly Delschaft (Claudia Galotti)
  • Hans-Peter Thielen (Hettore Gonzaga, Prinz von Guastalla)
  • Ernst Otto Fuhrmann (Marinelli, Kammerherr des Prinzen)
  • Eduard von Winterstein (Camillo Rota, Ratgeber)
  • Gerry Wolff (Conti, Maler)
  • Horst Schulze (Graf Appiani)
  • Gisela Uhlen (Gräfin Orsina)
  • Karl Heinz Peters (Angelo)
  • Alexander Papendiek (Pirro)
  • Karen Fredersdorf (Alte Mutter)
  • Lissy Tempelhof (Tochter Crimaldis)
  • Marianne Worbs (Tochter Crimaldis)
  • Marianne Wünscher (Frau Crimaldi)
  • Günther Ballier (Kammerdiener des Prinzen)
  • Walter Beck
  • Artur Günther
  • Gerhard Neumann
  • Ernst Roters
Ton
  • Karl Tramburg
  • Walter Schulze-Mittendorff
  • Marian Babiuch
  • Gertraut Bodenstein
  • Horst Schulze
Produktionsleitung
  • Paul Ramacher
  • Pfarrer Sowa
  • Waltraut Pathenheimer

Kurzinhalt (Englisch)

Because of her beauty and sensuousness, Emilia Galotti, the daughter of a well respected citizen, arouses the lecherous desires of the depraved Prince of Guastalla. But Emilia has become betrothed to Count Appiani, who because of his love for his fiancée, has given up his career at the royal court. The Prince of Guastalla, Hettore Gonzaga, constantly stalks and badgers Emilia with his declarations of love, firmly believing that she, like so many other girls in the past, will eventually succumb to his charms and testimonies of love. However, Hettore's attempts to win over Emilia come to nought - Count Appiani and his fiancée are preparing for their wedding.

Beside himself with anger, the Prince orders that Emilia be kidnapped. The abduction proves to be successful, but Count Appiani is killed in the process. Emilia is brought to Hettore's summer residence, where he repeatedly attempts to approach the frightened and confused - yet also fascinated - Emilia with his vows of love. Ultimately, Emilia's only choice is seduction or death.

When Emilia's father meets up with Countess Orsina, one of the Prince's mistresses, who tells him the terrible truth about his daughter, his horror concerning the future destiny of his daughter waxes ever larger.

Emilia fears that she will eventually succumb to the seductive powers of the Prince, and she therefore asks her father to kill her. In compliance with her wishes, Odoardo Gaiotti stabs his daughter to death.

(Source: Progress Film-Verleih)

L'assolutistico Principe di Guastalla s'innamora di Emilia, figlia del Colonnello Odoardo Galotti e incarica il ciambellano Marinelli di condurre la ragazza da lui, facendo saltare le imminenti nozze con il Conte Appiani. Non riusciendo a inviare il conte in una missione diplomatica, Marinelli assolda dei briganti perché assaltino la carrozza dei futuri sposi. Ucciso Appiani, Emilia e sua madre vengono condotte al castello. La madre intuisce le intenzioni del Principe, mentre il padre di Emilia le apprende dalla Contessa Orsina, gelosa amante del Principe. Il Colonnello, fuori di sé, vorrebbe riportarsi a casa la figlia, ma questa lo prega di ucciderla, non tanto per paura che le si faccia del male, quanto per vergogna di poter cedere alle avances del Principe. Odoardo la pugnala. (Italienisch)