Sonnensucher

Premierendatum
Erstsendedatum
DVD: ICESTORM Entertainment GmbH / www.spondo.de/defa
DVD: University of Massachusetts (UMASS) - DEFA Film Library / www.umass.edu/defa

Wismut 1950. Der Uranbergbau führt Menschen unterschiedlicher Art zusammen. Solche, die einen neuen Lebenssinn suchen, aber auch Abenteurer und Gestrandete. Zwei Frauen, bei einer Razzia in Berlin aufgegriffen, kommen zwangsweise. Das Mädchen Lutz, das schon früh als Waise das Leben von der härtesten Seite kennengelernt hat, und Emmi, die sich nach dem Krieg prostituierte, um zu überleben. Lutz verliebt sich in den Kumpel Günter, lebt einige Zeit mit ihm und verläßt ihn nach großer Enttäuschung. Zwei andere bemühen sich um sie: der Obersteiger Franz Beier und der sowjetische Ingenieur Sergej. Sie sind nicht nur im Ringen um das Mädchen Rivalen. Sergej, dessen Frau im Krieg von Deutschen ermordet wurde, mißtraut Beier, der zwar mit seiner faschistischen Vergangenheit gebrochen hat, aber sich nicht zu diesem Teil seiner Vergangenheit bekennt. Lutz heiratet Beier, bei dem sie erstmals im Leben als Frau Achtung erfährt, aber sie entdeckt, daß sie in Wahrheit Sergej liebt.

Filmtext: Sonnensucher. Filmerzählung von Karl Georg Egel und Paul Wiens. Berlin: Henschelverlag 1974

• Konrad Wolf
  • Karl Georg Egel
  • Paul Wiens
  • Werner Bergmann
  • Christa Wernicke
  • Ulrike Behrmann von Zerboni (geb. Germer) (Lutz)
  • Günther Simon (Franz Beier)
  • Erwin Geschonneck (Jupp König)
  • Wiktor Awdjuschko (Sergej Melnikow)
  • Wladimir Jemeljanow (Oberst Fedossjew)
  • Willi Schrade (Günter Holleck)
  • Manja Behrens (Emmi Jahnke)
  • Norbert Christian (Josef Stein)
  • Erich Franz (Weihrauch)
  • Rimma Schorochowa (Wera)
  • Brigitte Krause (Berta Mattusche)
  • Horst Kube (Wenzel)
  • Peter-Paul Goes (Thackzick)
  • Agnes Kraus (hagere Frau)
  • Werner Lierck (Mann mit Lederjacke)
  • Willi Neuenhahn (Schießmeister)
  • Hans Schäffer (Krüger)
  • Albert Zahn (Lopp)
  • Michael Englberger
  • Heinz Thiel
Kameraassistent
  • Hans Heinrich
  • Manfred Damm
  • Karl Schneider
  • Joachim Werzlau
  • Hans-Dieter Hosalla ("Lied vom starken Mann")
Ton
  • Werner Klein
Musikinterpret
  • Lissy Tempelhof (Lied vom starken Mann)
  • Elli-Charlotte Löffler
  • Otto Banse
Produktionsleitung
  • Hans-Joachim Schoeppe
  • Herbert Kroiss

Kurzinhalt (English)

In the autumn of 1950, Emmi Jahnke takes in a young orphaned girl who has until then been pushed around a lot and abused by men. Lutz, as the girl is called, is a typical post-war child; immensely relieved finally to have found a safe haven in Berlin. Emmi meets Jupp König, a young Communist, in a dancehall twenty years after she last saw him. At that time, she was hiding him in a circus troupe from the Nazis. Today, König is working in a mine.

Emmi and Jupp get together again sooner than expected.

For Emmi - and Lutz - are to work at the plant where König also works. This came about because the police found out that the two women had no fixed job. They had got dragged into a brawl which the police had to clear up.

Lutz gets to know the young collier, Gunter Halleck, moves in with him for a while, but eventually realizes that he is not the right partner for her. She is not only burdened with private problems - at work there are confiicts too. There is a shortage of material and the workers lack basic knowhow. Moreover, Beier, the senior overman, is eyed with suspicion by all because he has not yet shed his unpleasant military officer's airs.

The Soviet engineer, Melnikov, becomes Lutz's moral authority and model figure of integrity. The co-workers start taking hesitant steps towards one another...

Source: Progress Film-Verleih

En el Otoño de 1950 es extraído uranio en «Wismut», una empresa minera de la RDA, bajo control sovietico.

Despusès de una razzia en una taberna y porque no pueden probar que tienen un trabajo, llegan a Wismut la muchacha Lutz junto a una amiga mayor. El ambiente es parecido a una mina de oro, aqui se encuentran: aventureros, fracasados, anti-guos nazis, trabajadores honrades, oficiales sovieticos, hombres y mujeres.

Trabajos duros, borracheras y peleas son las estaciones periodicas en sus dias y noches. Burocracia y charlataneria, indiferencia y brutalidad estan en contradicción con los anunciados ideales de la clase trabajadora. Solo alugnos hombres fuertes e íntegros se oponen.

La muchacha Lutz, que debido a un tratamiento inhumano se encuentra siquicamente herida, a olvidado la risa y comienza a duras penas a defender una propia identidad.

Un amor diffícil hacia un hombre complicado la ayuda a expresar sus sentimientos a confiar en si misma. (Spanisch: Konrad Wolf Retro, Goethe Institut 1992)

Les aléas d’une orpheline de guerre envoyée dans une mine d’uranium secrète dirigée conjointement avec les Soviétiques. Deux hommes tombent amoureux d’elle, un ingénieur soviétique et un ancien SS. Le film et interdit jusqu’en 1972 à la demande de l’URSS. En cause, la mine d’uranium et le nucléaire, sujets sensibles alors qu’on est en pleine guerre froide. (Französisch: 6e Festival Zoom Arrière (Films interdits), Cinemathèque de Toulouse, 2012)

Nel 1950 Lutz, un'orfana, e Emmi, una prostituta, arrestate durante una razzia a Berlino, arrivano alla miniera di uranio di Wismut. Lutz s'innamora del compagno Günter, va a vivere con lui, ma resterà profondamente delusa. A prendersi cura di lei saranno, dunque, il caposquadra Franz Beier e l'ingegnere sovietico Sergej, rivali non solo in amore. Sergej, che ha perso la moglie in guerra, uccisa dai tedeschi, non si fida di Beier, un ex fascista che non rinnega il suo passato. Lutz sposa Beier, perché è l'unico uomo che le abbia mai portato rispetto, ma scoprirà ben presto di amare Sergej. (Italienisch)